photo 2021 05 26 13.18.05 1Богдан Косохатько

Юрист

26.05.2021

 

Комп’ютерні ігри наразі набувають все більшої популярності та стають майже невід’ємною частиною сучасного суспільства. Навіть деякі футбольні чи інші спортивні матчі можуть проводитися у віртуальному просторі.

Як відомо, комп’ютерна гра — це набір певних даних, зображень, звуків, коду тощо, який інстальовано на комп’ютері чи консолі та який гармонійно відображається на моніторі геймера, а тому захищається відповідними правами інтелектуальної власності на код, картинку, музику тощо.

screenshot 41

Проте сьогодні комп’ютерні ігри стали дещо більшою частиною нашого життя, ніж просто хобі. З’явилися професійні та міжнародні команди, такі як NaVi, OG, чи любительські та регіональні, такі як KIYVМІСТОКВІТІВ і EC Dnipro, що скоро теж стануть професійними і міжнародними. Як правило, створенню таких команд сприяє поява любительських і професійних турнірів, таких як The International, SIX INVITATIONAL, чи просто регіональних кваліфікацій з якоїсь дисципліни: від Hearthstone до Fortnite.

Такий розвиток кіберспортивних команд, турнірів і поява такої кількості дисциплін сприяє не просто активному розвитку культури кіберспорту, а й відповідній регуляції таких відносин. Адже в кіберспорті вже були прецеденти достатньо значних і освітлених у медіа скандалів через юридичні неточності в контракті між українською командою та її гравцем, як, наприклад, між гравцем під ніком Zayac і командами NaVi і Virtus.pro. Не поодинокі спори чи заборони і щодо проведення турнірів, як, наприклад, було під час проведення Dota Pro Circuit 2021 року, коли Valve не давала дозволи на проведення інших турнірів.

cyb1

Як ми вже зазначали вище, оскільки певна гра — це набір об’єктів інтелектуальної власності, то і дозволи щодо її використання мають бути відповідними.

Якщо бути відвертими, то не існує єдиного порядку, за яким можна було б отримати дозвіл чи так звану ліцензію на проведення кіберспортивного турніру. Кожний розробник (Valve, Blizzard, EA Sports, Wargaming) висуває свої вимоги і свої правила щодо проведення турнірів, аналогічно встановлює власну класифікацію турнірів і їхні особливості. 

Наприклад, та сама компанія Valve надає невиключне, непередаване, обмежене, однак безкоштовне право на проведення турнірів із використанням логотипів, іконок, моделей, назв та інших частин своєї гри. Проте водночас встановлює обмеження щодо кількості гравців (до 1000) і щомісячної кількості турнірів, а також часу, протягом якого діє ліцензія, тобто протягом якого можна провести турнір.

Дещо схожу політику застосовує Blizzard. Щоправда, цей розробник пропонує трохи більшу варіативність ліцензій, що уможливлює проведення турнірів із різними сумами призових фондів і правами організаторів.

Якщо говорити про юридичну складову отримання таких ліцензій, то не можна сказати, що це якась незвичайна процедура для юриста, який розуміється на правах інтелектуальної власності та тому, як вони передаються. Адже за своєю суттю дозвіл на проведення кіберспортивного турніру з будь-якої дисципліни — це лише тимчасове передання прав за ліцензійним договором. 

Що ж стосується особливостей використання отриманих прав, то тут важливо звернути увагу на деякі моменти. 

Наприклад, уявімо собі ситуацію, що під час проведення турніру ви отримали ліцензію на проведення відповідного заходу і хочете транслювати його від імені своєї компанії чи організації. Проте отримали тільки базову ліцензію від розробника тієї гри, з якої планується проведення турніру, і така ліцензія взагалі не регулює питання проведення трансляцій. У цьому разі, якщо ви спробуєте провести стрім, то та сама Valve чи Blizzard буде позиватися проти вас чи може взагалі заборонити вам проведення будь-яких турнірів. Адже за замовчуванням вона не надавала вам такого права своєю ліцензією.

Тож при проведенні будь-яких турнірів важливо зробити наступні кроки:

  1. Перевірити, чи існують якісь обмеження щодо використання ігрового контенту обраної вами дисципліни.
  2. У разі необхідності отримати ліцензію чи кілька ліцензій із необхідним вам переліком прав (тобто укласти відповідний ліцензійний договір, де чітко визначити перелік прав, які передаються ліцензіару).
  3. Ознайомитися з правилами проведення турніру, встановленими розробником (власником) ігрового контенту, і законодавчими вимогами, що встановлені у відповідній країні.
  4. Розробити правила і порядок проведення турніру.
  5. Провести турнір!

Отже, якщо ви бажаєте:

  • аби ваш турнір пройшов без несподіванок;
  • передбачити всі ключові моменти в ліцензії від розробника перед його проведенням;
  • отримати максимум автономності;
  • врахувати всі деталі,

тоді вам потрібна допомога юриста.